Gebruikt u uw data gegevens optimaal?

Het runnen van een succesvolle datagedreven marketingstrategie heeft één doel en dat is het vergroten van de klanttevredenheid. Data-driven marketing gaat dus niet alleen over het verzamelen van gegevens voor een klantbeeld in een fraai ogend dashboard, het creëert inzichten en transformeert deze inzichten in acties.

Lijkt logisch, lijkt eenvoudig, maar wat nu?

U weet dat u gegevens moet gebruiken om uw klanten beter van dienst te zijn, maar waar te beginnen?

01. Data connecteren

Tegenwoordig is het niet langer een probleem om de gegevens te verzamelen, maar gaat het om het verbinden van de gegevens. De vele beschikbare gegevensbronnen zijn de afgelopen jaren zo snel gegroeid dat (relevante) klantgegevens verspreid zijn over de hele organisatie.

02. Dicht de kloof

Gegevens zijn historisch gezien nooit de verantwoordelijkheid van een marketeer geweest. En vandaag moet u een gemeenschappelijke taal vinden om aan uw IT-afdeling uit te leggen waarom u toegang tot deze gegevens nodig hebt. Of overtuigt uw management waarom zij zouden moeten investeren in het bouwen van een nieuw datawarehouse, of misschien datamarkten, of hoe zit het met datalekken? Ja … het wordt vrij complex om alle vormen van exploitatie van gegevens uit te leggen om de winstgevendheid te vergroten.

03. Wij dichten de kloof

We kunnen u helpen de hiaten te overbruggen, samen met u brainstormen over hoe u gegevens optimaal kunt benutten, uw beschikbare bronnen in kaart brengen, in kaart brengen wat er ontbreekt, in kaart brengen hoe gegevens worden gekoppeld binnen uw organisatie en samen met u nadenken over het optimaliseren van uw toegang tot en gebruik van gegevens en voer uw gegevensgestuurde marketingstrategie uit. We helpen u bij het bouwen van de nodige businesscases om elk datagedreven verzoek te ondersteunen. En samen met uw andere belanghebbenden op het gebied van interne gegevens spreken we de gemeenschappelijke taal die alle andere betrokken afdelingen verenigt (IT, verkoop, naleving, …).

Maar waarom niet beginnen met de mogelijkheid van GDPR?

01. Grijp de kans

Velen zien GDPR als een obstakel, maar marketeers moeten de kans grijpen. Begin met het bekijken van de nieuwe regels voor toestemming van klanten, als een kans om ervoor te zorgen dat uw marketingactiviteiten aansluiten bij uw belofte om naar uw klanten te luisteren en hen de meest geschikte ervaring te bieden op basis van de informatie die zij met u hebben gedeeld. Want laten we eerlijk zijn, bent u volledig tevreden met de huidige effectiviteit van uw datagedreven marketing? Denk je niet dat je tijd, moeite en geld hebt verspild aan al die ‘impliciete toestemmingen’ die je in de loop der jaren hebt opgeslagen in je marketingdatabases? Dus misschien geeft GDPR je de kans om het eindelijk beter te doen en te beginnen aan een schone lei.

02. Heb een duidelijk zicht op al uw klantgegevens

Of wat dacht u van een duidelijk zicht op al uw klantgegevens? Was dat niet waar je de afgelopen jaren over droomde? GDPR bepaalt dat alle klantgegevens gemakkelijk toegankelijk moeten zijn om een verzoek tot verwijdering of informatie af te handelen. Er is een verplichting om een gecentraliseerde gegevensopslagplaats te hebben die gedupliceerd en gereinigd wordt. Zie … GDPR is misschien een droom die uitkomt!

03. Marketeers moeten aan de GDPR-tabel zitten

Als u echter volledig wilt profiteren van alle kansen die GDPR biedt, moet u ervoor zorgen dat marketing aan tafel ligt als het gaat om uw GDPR-taskforce. En we begrijpen dat het een uitdaging kan worden om de doelen en verwachtingen van uw datagedreven marketingstrategie te verenigen met de zorgen van uw juridische, compliance-, risico- of IT-afdeling als het gaat om GDPR.

Hoe kunnen we u helpen om datagedreven te worden?

01. Droom

Laat u inspireren door uw gegevens

Uw marketingstrategie heeft waarschijnlijk al geflirt met behoorlijk wat gegevensgestuurde activiteiten. Maar je voelt dat er veel meer is om je gegevens te gebruiken. Onze consultants kunnen een audit uitvoeren om vast te stellen welke quick wins u zou kunnen implementeren om uw datagestuurde marketingkansen te versterken, of zelfs een stapje terug doen om te zien hoe u een geïntegreerde aanpak uitvoert voor al uw datagerelateerde activiteiten.

02. Denk

Start uw dataprojecten

Zodra u hebt vastgesteld welke gegevensprojecten u wilt aanpakken, moet u beginnen bij de basis, de gegevens zelf. U weet welke doelen u wilt bereiken voor uw datagedreven marketingstrategie, maar de routekaart naar succes is nog niet helemaal duidelijk. Dat is waar onze consultants kunnen helpen. We analyseren uw wensen tegen uw huidige situatie en zorgen ervoor dat we aan tafel zitten met alle betrokken belanghebbenden om een adequate aanpak aan te kunnen bevelen om elk van uw dataprojecten van idee tot realisatie aan te pakken.

03. Doen

Data project management

Uw gegevens zaad is geplant, maar voordat u kunt profiteren van de vruchten, moet u uw datagedreven marketingprojecten implementeren. Wij kunnen u bij elke stap van deze projecten begeleiden. Onze consultants zorgen ervoor dat de kloven tussen uw teams en andere betrokken stakeholders worden overbrugd om de succesvolle uitrol van uw projecten te garanderen. En zelfs daarna analyseren we samen met u de vooraf bepaalde KPI’s en optimaliseren waar relevant.